2018. június 3., vasárnap

Kdrama VS. Jdrama

A blog mostanában kezd a hosszú pangás után talán picit erőre kapni. Egyik nap amikor szerkesztgettem rajta feltűnt, hogy a most futó koreai Rich man poor woman miatt az olvasott tartalom közé került a japán verzióról szóló ismertetőnk és beleolvastam akkori írásomba (borzalmas lett, de ettől most tekintsünk el :D) és megláttam ezt a mondatot:
"Pár hete lezajlott beszélgetés során döbbentem rá, hogy az én nagy dorama kedvenceim többsége(!) japán. Pedig vagy kismillió érvet tudok hozni általánosságban a japán doramák ellen a Dél-koreai (innentől szimplán Korea) vs. Japán doramák csata során..."
És hát gondoltam akkor nosza neki rendezzünk csatát, koreai vagy japán dorama. Amit facebookon meg is szavaztattunk veletek.

Következzék hát az én whaleményem a témáról (figyelem a lista teljesen szubjektív!):
Színészek:
Ide szívem szerint beraknék egy galériát, amire nő társaimmal csorgathatjuk a nyálunk. :D De ne csak ez vigyen minket ugye a rajongás felé. (de ezek alapján akkor is nyertek a koreaiak, na) Sajnos japán elég zárt még mindig akár zenei, akár sorozatok terén, épp ezért színészeit nem tudjuk oly közel érezni magunkhoz, mint koreai társaikat, erről nem feltétlen ők tehetnek, de nem is tesznek ellene.  És hát nah, számomra esztétikusabbak (kérdezhetnétek: a sok plasztika miatt? xD) a koreai színészek. Így Kdrama. 
 

Alakítások:
Nem hiszem hogy nagyon körbe kéne magyaráznom. Nyilván sok tehetség akad japánban is (Oguri Shun, Yamada Takayuki, Satoh Takeru, Yamashita Tomohisa...) mégis ki az isten tudná leverni a koreai sorozatokban hozott sokszínűséget? Pl. őket: Lee Junki, Hyun Bin, Jun Ji Hyun, Kim Soo Hyun, Micky Yoochun, D.O., Joo Won. (pedig Jun Kit még csak nem is kedvelem mégis leborulok előtte az alakításai miatt) Tudom sok nagyon gány színész/nő van a koreai vidéken is, mégis a japánok kockaságából keveseknek sikerül kitörnie. KDRAMA!
   

Látvány:
Látva egy-egy koreai történelmi sorozat ruháit, épületeit kapásból adom ez a pontot nekik. Ezzel senki nem is tudna vitatkozni. Még a modern környezetben játszódó sorozatok esetében is ügyelnek arra hogy hiteles környezetet kapjunk. Emellett a normális CGI-al is erősen próbálkoznak több kevesebb sikerrel. (xD) Plusz egy pont a Kdramanak.
 
Történet:
Fanyalogva vallom be a mostanában látott rengeteg beteg japán animét (pl.: Darling in the FranXX, WTH? o_O) látva, de a japánok sokkal kreatívabbak mint a koreaiak dorama téren. Illetve ez így elég gonosz, fogalmazzunk inkább úgy hogy a japánok olyan akár képregény, akár könyvformátumban megjelent meséket alkottak régen és most is, amikhez nem félnek nyúlni, míg a koreaiak csak néha napján vállalnak be egy-egy webtoon átültetését és inkább remake-et készítenek egy japán sorozat után, annyira ötlettelenek és annyira túl van tolva a piac. Szóval Jdrama.
Idő:
Ti is éreztétek már, hogy sosem akar véget érni egy-egy koreai sorozat? Én nagyon sokszor, és döntő többségben bőven elég lenne jóval kevesebb epizódszám egy-egy történet elmesélésére. Igaz a japán sorozatok 11 része kevésnek tűnhet, ha csak azt vesszük egyedül figyelembe mennyi időt lehetünk kedvenceinkkel. Viszont a sztorinak éppen mindig elengedő ez az idő. Így itt a Jdrama nyert.

Humor:
Sajnos én nagyon adom a beteg japán humort. Minden korábban megnézett humoros sorozaton a végtelenségig tudtam nevetni. VISZONT! Bőven akad olyan koreai sorozat, aminél ugyan ilyen kellemes emlékeket tudnék felidézni. (gondolok itt a Goblinra, a Weightlifting Fairy Kim Bok Joo-ra, a Tomorrow's Cantabile-re vagy a Rooftop Prince-re) Így elég nehéz ez a kérdéskör. Mégis nálam a visítási faktort a HanaKimi tartja évek óta. Így ugyan nem teljes szívvel ítélem oda, de nyerjenek a Jdramak.
 

Másodlagos jelentés:
Szerintem sokaknak titkon azért fontos a másodlagos jelentés. (legalábbis remélem :D) Néha szeretem a limonádét, de örül a lelkem, ha van a sorozatban valami apró plusz. A japán sorozatokban mindig van plusz, mindig! Viszont iszonyatosan szörnyen és erőltetetten tálalva. A szereplők mindig kimondják és megmagyarázzák, véletlenül sem hagynak gondolkodni. Ezzel szemben a koreaiak nagyon ráéreztek ennek a csínjára. Ugyan nagyon kevés sorozatban találni, de ha van ott jól (vagy félig jól) működik és olyan kérdéseket vett fel, amiken érdemes gondolkodni. Lásd: Angry mom, Fight my way, It's okay that's love, Cheese in the trap, Uncontrollably Fond, Because This Is My First Life. Emiatt: Kdrama. És egyúttal remélem kicsit jobban ráfekszenek majd erre a vonalra.
 

Befejezés:
Nos akárcsak a humor, ez is nagyon kényes kérdés. A japán sorozatok többsége (nem mind!) iszonyú pozitív befejezést kap és mindenki megbocsátást nyer, míg a koreai sorozatokban mindig van valami hullafölösleges várakozás vagy csavar, amitől lefejelik a nézők a szék karfáját. Melyik legyen? xD Én alapvetően Happy End párti vagyok, mégis azért egyes karaktereket tekintve ésszerű befejezéseket kapunk. (tehát nem borul mindenki a gyilkos nyakába hogy megbocsásson neki, hanem leültetik) A japán sorozatok befejezései olyan bugyborékolósan idilliek néha... azonban van amikor kapunk egy iszonyatosan jó csavart a végére, amin csak a szám tátom. Így a Jdrama nyert.
 
   
Zenék:
Mindenféle kommentár nélkül. KdramaRefencia: zene1, zene2, zene3
 


 Tehát Jdrama: 4 pont   Kdrama: 5 pont

Azonban még mindig nem hinném hogy végleges választ tudnék adni melyik az igazi. Mert ahogy írtam is fentebb (lehet csak nosztalgiából, ki tudja) de isten igazán pár japán sorozatra tudok teljes "boldogsággal" visszaemlékezni, ahol nem számított számomra semmi csak az élmény amit nyújtott. Mégis minden más szempontból inkább koreai sorozatokat nézek, mert ott érzem sanszosnak hogy minőséget kapok. Ahogy írtam fentebb is japánt illetően megvannak az ötletek, az a pár jó színész, a másodlagos jelentés, nekik művészeti szinten, látványban, nyitottságban (itt a piaci nyitottságot értem) kéne fejlődniük, míg koreai társaiknak be kéne látniuk, hogy ruhából és mindenféle kacat eladása lehet nyereséges (bár minőségtelen) a tömegtermelés, de doramákból nem feltétlen, ráadásul ugyanúgy minőségtelen. Sorozataikból nem hiányzik a látvány és az alapvetően jó merítésű színészgárda, de a történetek elvéreznek többségében.
Talán nem is kell dönteni, hisz mindkettőnek megvan a saját világa és varázsa. :) Bár egyszer megnéznék egy fúziós sorozatot. :D

8 megjegyzés:

  1. Két példa fúziós sorozatra:
    -Friends 2002, 4 részes
    -Tokyo, Sun-Shower 2008, szintén 4 részes

    VálaszTörlés
  2. Immár jó néhány éve nézek koreai sorozatokat, és vegyesek az érzelmeim velük kapcsoltban. Természetesen az én véleményem is erősen szubjektív, hiszen nem vagyok sem filmes szakember, sem divatdiktátor, a szórakozás kedvéért ülök a gép elé filmet nézni. Egyéni ízlésem szerint a koreai filmszínész férfiak nekem igazából bájos gyermekekre hasonlítanak, nem dögös pasikra, de ez csak az én ízlésem. A színészek munkája kiváló, szó nem érheti a ház elejét. A tartalom az már más kérdés. Lássuk be, hogy ezek a sorozatok zömmel filmipari sorozatgyártás termékei, így óhatatlanul bele-bele futunk ismétlődő történetekbe így erős déja vu érzésbe is. Mire megtanultam hogy náluk mi a normál életvitel elég sokat csodálkoztam, általában a koreai sorozatok köszönő viszonyban sincsenek a valós élettel, mondhatnám mese a javából. Én sok történelmi sorozatot nézek, főleg olyat aminek komoly történelmi alapja van, így szinte megtanultam Korea-Csoszon-Silla-Baekje-Korjo-Kogurjo időkben kik uralkodtak és hogy folyt az élet. A koreai vígjátékoktól feláll a szőr a hátamon, azokat nem igazán szeretem, mert máson nevetünk mint ők, hiába más nép vagyunk, más szokásokkal. Igazán kedvenc színészem Jang Hyuk s nem azért mert édes baba pofija lenne, hanem mert kiváló színész. Japán sorozatokat pihenésképpen szoktam nézni, mert számomra ők sokkal közelebb állnak a valósághoz a filmjeikben, mint a koreaiak. Persze az ő vígjátékaikat sem igazán bírom, de Stan és Pan tortadobálós jelenetei sem a kedvenceim, én más humorra vagyok vevő, ez nem az ő hibájuk. Jelenleg is mondhatni kicsit besokalltam a koreai soriktól - ez van ha túl sokat nézek egymás után - és jelenleg japán sorozatot nézek, kifejezetten pihentetőek számomra. Láttam már olyan sorozatot, ahol japán sorozatban koreai színész szerepelt, de teljes cooprodukciót még nem. Biztosan érdekes lenne. A koreai filmekben látott "divat"-ról vagy divatirányzatról én nem sok jót tudok mondani, úgy gondolom ők tudják, én biztosan nem lennék képes utánozni-követni, de még az általam ismert fiatal lányok sem, rendszerint elnézően mosolyognak rajtuk. Természetesen ezektől a furcsaságoktól függetlenül rendszeresen nézek koreai filmeket, mert igazán jó és teljes kikapcsolódás, mivel nagyon nagyon más, mint amiben élünk így teljes agypihentetés számomra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen ez a kérdés elég szubjektív, de igazából mi nem az, ha ízlésről beszélünk? Én úgy gondolom, hogyha egy filmkritikus is nézné annak a véleménye is szubjektív lenne, annyi a plusz hozzá, hogy több rálátása van a kérdésre, stílusokra és az egész ipar történelmére.

      Jelenleg én mindkettőből be vagyok sokallva :D Talán pár hét múlva ráveszem magam egy újabb darabra. :D

      Törlés
  3. Én világ életemben jobban csíptem a japán doramákat, mint a k-doramákat. Ez szerintem sosem fog változni, főleg az utóbbi évek k-dorama termését nézve. Bár szerintem ez szubjektív. Mostanában a k-doramák a divatosak, ahogy anno a j-doramákat szerették többen. Most több k-subber van, mint j-subber, tehát többen feliratoznak koreai doramát, mint japánt. Viszont nálam még mindig a japán doramák a nyerők. Egyszerűen nekem a japán színészek játéka sokkal természetesebb, nincsenek agyonplasztikázva, a történetek rövidebbek és jobban követhetőek, jó részük igyekszik mellőzni a kliséket. Gondolok itt a k-doramák 99%-ában fellelhető amnézia, baleset,kóma, betegség, szegény lány-gazdag fiú, sosem létezett rokon felbukkanása és hasonló dolgokra. Persze szubjektív, hogy kinek mi jön be.
    Most amúgy Kína is kezd feltörni, az ő doramáikra is illő odafigyelni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Igen, Kína valóban tör fel mint a talajvíz :D ráfogom venni egyszer magam majd egyre, mert eddig összesen egyet láttam tőlük. :D

      Valami tuti ajánlás abból a régióból kezdésnek? :D

      Törlés
  4. Nálam minden tekintetben a J drama nyerne. A színészeiket imádom, a sztorik mindig pörögnek és bár egy sorozaton belül max csak egy két ost szám van, de azok mindig nagyon ütősek :D

    VálaszTörlés
  5. Nagyon régóta rajongója vagyok a műfajnak, és a netflix miatt japánhoz jutok a legkevésbé. Ez a téma nagyon egyénre szabott, kinek mi jön be, az biztos :) Nekem a Jdramak, leginkább azért, mert a pasik ott sokkal jobban kibontakoznak, nekem sokszínűbbek, meleg témákhoz is jobban nyúlnak, no meg természetesebbnek tűnnek. Pedig gyönyörű pasik, de nem azok a porcelánbaba-szerűen tökéletesek. Szeretem azért a többit is, talán a taiwani áll legtávolabb, azokból az extrém rövid, összecsapottakat láttam pont, vagy tényleg olyanok? OxO Korea, kína: változó, köztük is rengeteg jót láttam, bár a netflixesek közt ugyanazokkal a színészekkel, ugyanolyan sablonokra - néha átmegy unalmasba. Love Alarm amennyire tetszett az első évadban, akkora csalódás lett a másodikban. És bár most a negatívakat emeltem csak ki, a végére muszáj megemlítenem: nekem a doramak sokat adtak az életemhez, most épp a HanaKimit néztem újra (ki tudja, hanyadjára...) és ugyanúgy nevetek rajta, mint mikor először néztem :)

    VálaszTörlés