2015.08.05. Szerda
Szeretek úgy felkelni, hogyha kinézek az ablakon, akkor szép
tájban gyönyörködhetek. A szobánk ablaka
egy erdőre nézett, amit este nem is tudtunk élvezni. A hotel másik oldaláról pedig a városba
lehetett ellátni.
Hiába lustálkodhattunk ma kicsit tovább, azt hiszem, elértem
a mélypontomat. Teljes alváshiányban szenvedek szellemileg. A szemem is kiég. Persze
ez nem az a szenvedés, hogy „most, hú de rossz nekem”, egyszerű tény. 2 hete
jöttünk el otthonról, az izgalmaknak köszönhetően már az uccse este se sokat
aludtam. Az idő eltolódás miatt az otthoniakkal való beszélgetés is belecsúszik
ugye a mi éjjelünkbe. És ami öröm persze, a sok inger, ami ér, az is pörget. Ha
bár eddig kétszer nem ettük ugyanazt, és tényleg nagyon finomak a kaják, mégis
most úgy érzem, hogy kissé zöld íze van már mindennek és még egy hínárt vagy
kimcsit eszek, sírok :D Szóval kissé
merülök, ezért utazáskor félkómázom. Felnézek, nehogy lemaradjak bmiről is, de
amint látom, h kékségben úszó hegyek vesznek körül, becsukom a szemem, a táj
hasonló, csak pár km-rel arrébb vagyunk :D Aztán belülről megint megszólal a
hang, ébresztő…. :D …. Most, hogy így kinyekeregtem magam, utazzunk tovább,
lássuk, hol jártunk ma.
Andong (안동시) a Nakdong folyó partján fekvő gyorsan fejlődő város,
mely a 2000-es évek elején turisztikai és kulturális
központtá vált, minden ősszel megrendezik a Folk Fesztivált.
Egyik híres látnivaló a közeli Hahoe hagyományos falu (Hahoe Folk Village ~ 하회 민속촌), amely a
várostól kb 20 km-re található, 2010 óta az UNESCO Világörökség része. Nevét a
Nakdong folyóról kapta, jelentése „vízzel körülvett falu”. Bár még ma is
lakják, de a turistáknak belépőt kell fizetniük. 1999-ben még az angol királynő
is ellátogatott ide. (kép a netről)
Hétvégenként a
hagyományos maszkostáncot (Hahoe Byeolsingut
Talnori ~ 하회 별신궅 탈노리) élvezhetjük, amely azokról az isteni
lényekről szól, melyek a falut óvták. Egyike
Korea legrégebbi ismert maszk táncainak. A
Goryeo-dinasztia idejéből származó maszkok közül 11 maradt meg, amelyek a
Dél-Korea Nemzeti Múzeumában vannak. A fából
készült maszkok a következő karakterek: Gaksi (a menyasszony), Yangban (a
nemes), Seonbi (a tudós), Bune (a kacér fiatal nő), Jung (a buddhista
szerzetes), Baekjeong (hentes), Halmi (az öregasszony), Choraengi (a nemes
szolgája), két Juji (oroszlán) és a befejezetlen Maszk Imae (a tudós őrült
szolgája). (kép a netről)
Természetesen , ha már itt
van az ember, akkor érdemes a Hahoe
Múzeumba (하회탈 박물관) is
betérni, amely elsősorban Hahoe kultúrájára épült, de tucatnyi külföldi
kiállítás is látható, népmesékében használt jelmezek és álarcok kiállításait
nézheti meg az ember. A maszkok egyedülálló történelmét, hagyományait,
kultúráját követhetjük végig. (kép a netről)
A falu
egyik híres szülöttje, Rau Seong-ryong (류성룡),), aki a 16.-17. század konfuciánus
tudós-tisztviselője volt, a koreai-japán háború után, megírta a Jingbirokot (징비록), amely az Imjin háborúról számol be. Az írást igen
nagyra becsülik, elsőszámú
forrásként tartják számon a konfliktus tanulmányozásának, valamint a
kínai-koreai-japán kapcsolatoknak. Ryu nemrég emlékérmét is kapott
UNESCO örökség a Bongjeongsa (봉정사) Silla – kori buddhista templom is, mely a legrégebbi
faépület Koreában. Az itt található harang és szobor nemzeti kincs. (kép a
netről)
Mire Andongba értünk, az ebédidő is eljött, melynek fő eleme a tofu volt, ez a heotjesapáb (헛제사밥) volt, a
bibimbap egy formája.
Ebéd után ellátogattunk a híres Dosanseowon
Konfuciánus Akadémiára (도산서원). A
Jeoson-korban a híres, jó iskolákat seowonoknak nevezték, amelyeket az akkori
diákok, a seonbik (선비) családjai
alapítottak. Ezeket az iskolákat mindig vmilyen eldugott helyre építették, hogy
a diákoknak semmi ne vegye el a figyelmét a tanulásról. Később az állam is
beszállt a finanszírozásba. Ezekben az iskolákban a szigorú oktatás folyt, a
diákok itt laktak, élték mindennapjaikat. Mind az iskola, mind a tanulók külseje
egyszerű, puritán volt. Ezeket az iskolákat a koreai szellem szülőhelyének is
nevezik. Nekik igazán a belső érték számított. Igazságérzetük nagy volt,
rendszeresen nyújtottak be olyan kérdéseket a királynak, amivel életüket
veszélyeztették.
Az akadémiát 1574-ben alapították (Seonjo király uralkodásának 7.
évében), a tanítványok Yi Hwang (이황),
másnéven Twoegye (퇴계) tudós emlékére. Yi Hwang a koreai Joseon-dinasztia egyik
legjelentősebb konfuciánus tudósa volt, ő szerepel az 1000 wonos bankjegyen is. A bankjegyen pl azért látható a szilvavirág (매화), mert Twoegye szeretete feléjük ismert volt. Barátainak,
tanítóinak nevezte őket és a tanítóknak kijáró tiszteleti nyelvet használta
velük kapcsolatban. „ Nézd a folyó vizet, nézd a zöld leveleket. Ha nincs a
világegyetemben harmónia, ezek a szépségek sem léteznek. A természet
harmóniáját nem lehet csak az anyagi dolgokkal magyarázni.” – vallotta.
1534-ben kitüntetéssel rakta le a közszolgálati vizsgákat, számos
fontos pozíciót töltött be. Nem bírta a korrupciót. Több könyvet írt a
konfucianizmusról, tehetséges költő és kalligráfus is volt. 1549-ben vonult
vissza ide és elkezdte építeni a Dosan Seodangot (도산 서당),
ahol tanítványait taníthatta. Mivel nem volt gazdag, az építés 4 éven át
tartott.
Az akadémia több épületből áll, van könyvtár, kollégium, oktatórész.
Némelyikük, pl. a főkapu Nemzeti Kincsként szerepel. Az akadémiának két célja van:
az oktatás és a megemlékezés. Ottjártunkkor is láthattunk oktatáson
résztvevőket. A kertben csodálatos fák, az épületekben pedig a kor használati tárgyai
fogadtak minket. És ne feledkezzünk meg az én egyik kedvencemről sem, a csodálatos tetőkről.
:D
Az iskola előkertjében található egy négyzetalakú kis tó, a Jeongudang
(정구당),
melyet Twoegye hozott létre, tele lótuszvirágokkal.
Shisadan (시사 단) a domb neve,
ahol vizsgáztak a tanulók, ahol kiválasztották a legjobbakat. Valóban semmi nem
zavarhatta meg őket. Állítólag 1974-ben a gát elárasztotta a területet, a
környező fenyvesek eltűntek, a folyó elszakította a Shisadangot
a Dosan Seowontól.
Miután magunkba szívtuk a „seonbik szellemiségét”,
megnéztük egy erdőmúzeumot, az Erdei
Tudomány Múzeumát. (산림과학박물관). Vmiért csak az előtérben készíthettünk egy fotót,
bent nem fotózhattunk sajnos. Az előtérben található szobor, a természet, a
fák, az emberek szimbólumát jelképezi
A múzeumban minden a fáról szólt
természetesen. Annak felhasználhatóságáról, életéről, akár háztartási
eszközként köszönt vissza, akár házként. A múzeumot azért hozták létre, hogy az
erdészeti kultúrát visszahozzák. hogy bemutassa az erdők ökológiáját. az erdőt,
mint erőforrást, így láthattunk öreg fűrészüzemet, de megnézhettük fából
készült bútorokat is. Sajnos nem maradhatott ki az erdő pusztításának látványa,
de annak ellensúlyozására ott volt a jövőbeni erőfeszítések a további
katasztrófák elkerülésére, a helyreállítás. Hiszen „Az erdő jövője, a Föld
jövője” – ahogy hirdetik. A következő képeket a neten találtam, így kicsit be
lehet tekinteni a múzeumba.
Sajnos zárás előtt fél órával értünk oda, így
nem maradt idő, hogy megtekintsük a múzeum mögött található csodálatos világot.
A 255 méter hosszú út végén egy csillagvizsgálóból tekinthetünk le az Andong
–tóra (안동호), amely népszerű horgász és turista
hely. Minden évben megrendezik a népszerű horgászversenyt. A különböző vízinövények
között megtalálható a vízi jácint, a lótusz. És egy hajóval akár körbe is
nézhetünk. (kép a netről)
Következő állomásunk a Függetlenségi Múzeum volt. A Függetlenség Mozgalom Emlékcsarnoka (경상북도 독립 운동기념관) a Cheonjeon-i régi iskola helyén épült Andongban,
mely nemcsak a város, de a szomszédos Gyeongbuk területének függetlenségi
mozgalom történetét is bemutatja.
2007.
augusztus 10-én nyitotta meg kapuit a Veteránügyi Minisztérium és Andong város
támogatásával. Bemutatja az országban terjedő
függetlenségi mozgalmat, a japánellenes harcot pl.:
1894-ben bekövetkezett polgárháborút, az 1907-ben létrehozott szövetkezeti
iskolát, az 1910-es koreai függetlenségi mozgalmat, az 1920-as és 40-es
évekbeli tömegmozgalmat és a diákmozgalmat. Az egyik termet Andong lakosságának nemzeti tevékenységei díszítik. 1910-ben
sokan Mandzsúriába menekültek és onnan támogatták az országot. Aktív szerepet
játszottak a koreai ideiglenes kormányban, a felkelők elleni küzdelemben és a
Koreai Felszabadítási Hadseregben. Pl.: Lee Sang – ryong (이상룡), a
koreai ideiglenes kormány katonai ügyeinek vezetője Andongból származik. Sang-ryong Andong kiemelkedő alakja volt, gyakorlati földrajzot tanult,
és érdeklődött a csillagászat, a földrajz és a matematika iránt. Elsősorban az oktatás szerepére összpontosított, de 1911-ben
száműzték a családot Mandzsúriába. Létrehozta a Shinhung Függetlenségi Iskolát
(신흥무관학교), amely
alapján a felszabadulás után 1947-ben jött létre a Shinhung Akadémia Szöulban.
Irány vissza a város, lassan vacsoraidő van. Ha bár az Andong-tóhoz nem
mentünk le, de a városba menet elhaladtunk mellette és láthattuk a híd közepén
a jellegzetes koreai pihenőhelyet.
A távolban pedig a város toronyházai vártak már minket.
Vacsorára a híres andongi csirkét, a Jjimdakot (안동 찜닭)
ettünk. Egyszerre sós és édes is, rengeteg zöldséget tartalmaz. Érdemes
megkóstolni a hagyományos módszerrel készült andongi sojut, a makrélát,
krizantém teát és a finom almát is.
A hotelba érve rövid pihenő után kimentünk a városba egy esti sétára. Csendes nyugodt város fogadott minket. Bár a piacon elvétve 1-1 árus még megkínált volna minket ilyen-olyan kajával, de lassan ők is elpakoltak. Egy kisboltba azért még betértünk körbenézni, mi mindent lehet kapni és mennyiért.
Éjfél előtt sikerült hazaérni, hogy a hercegnős ágyban ki tudjuk nyújtani a lábainkat. :D :D
További képeket és videókat láthattok ezen a >> Drive link <<-en :) (folyamatosan frissül majd, csak várjatok egy kicsit, hogy betöltődjenek a mappák)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése